Mirjam Spoelman studeerde, naast schoolmuziek, koordirectie bij Kees Stolwijk aan het Twents Conservatorium. Tijdens deze studie is zij assistent-dirigent geweest bij het Nijmeegs Studentenkoor, Toonkunst Amersfoort, Toonkunst Enschede en het Twents Vrouwenkoor. Naast het dirigeren van het vrouwenensemble Ladies Only geeft Mirjam leiding aan twee regionale gemengde koren.
Uitgangspunt is het behalen van het maximaal haalbare met de koren, gebaseerd op zangtechniek en muzikaliteit. Vanuit een jarenlange ervaring is haar specialisme het optimaliseren van de koorklank, door middel van stemvorming, en het naar boven halen van het beste wat de leden kunnen geven. Haar repertoirekeuze is gevarieerd en is gebaseerd op de mogelijkheden van het koor.
Voor de benodigde begeleiding heeft zij regelmatig samengewerkt met diverse instrumentalisten en orkesten, zoals het Twents Kamerorkest en het Project Orkest Twente. Voor de beschikbare solopartijen geeft zij beginnende talenten de mogelijkheid zich aan een breder publiek te presenteren.
Met Ladies Only heeft zij een breed repertoire opgebouwd, van Alice Tegner tot Bernard van Beurden, van Poulenc tot Brahms en Mendelssohn en missen van Caplet en Benoit. De Ceremony of Carols van Benjamin Britten is een jaarlijks terugkerende uitvoering in de regio. Mei 2007 behaalde zij met de Ladies de finale van het Nederlands Koren Festival.
Na jarenlang werkzaam te zijn geweest als muziektherapeute en als muziekdocente bij de Muziekschool Twente, waar zij ook het kinderkoor onder haar hoede had, is zij nu op verscheidene scholen werkzaam als freelance vakdocente muziek. Daarnaast geeft zij regelmatig workshops koorscholing en stemvorming bij koren in de regio. Als alt zingt zij op projectbasis, bij Consensus Vocalis, waarbij zij heeft gezongen onder dirigenten als Jaap van Zweden, Ed Spanjaard, Jan Willem de Vriend en natuurlijk Klaas Stok.
Als soliste heeft zij aan diverse uitvoeringen, onder andere diverse Bach cantates, de "Krönungsmesse" van Mozart, "Cantate de Noël" van Saint-Saëns en "Jésus, lá, es-tu ?" een cantate van Marcel Landowski voor vrouwenkoor en alt, haar medewerking verleend.